Huvudsponsorers annonser

fazer

rettig

hs

gloria

Annonser från övriga samarbetspartners

S-gruppen

ahstrom

hbl

blue1

aktia

Vältä jonotus tauolla, varaa pöytä etukäteen. Tarjoilu kahdessa kerroksessa.

 

 

 

 

Maria Ylipää - KRISTINA

mariaSvenskan flyter i sången

Maria Ylipää tycker att det är lättare att sjunga på svenska än på finska. Det är mer flytande och färre konsonanter än i finskan. För att öva upp den redan goda svenskan inför Kristina från Duvemåla prenumererar Maria på Hufvudstadsbladet och läser kultursidorna.


– Jag gillar att den här musikalen är på originalspråk. Översättningar flyter inte alls på samma sätt och finska översättningar brukar alltid bli lite konstiga.

Maria Ylipää är en 29-årig frilansande skådespelare som jobbar med det mesta inom skådespelaryrket. Just nu är hon aktuell i musikalen Wicked på Stadsteatern i Helsingfors, där hon ses i huvudrollen som häxan Elphaba.

citatSedan utexamineringen från Teaterhögskolan för sex år sedan har Maria hunnit medverka i bland annat tv-deckaren Tappajan näköinen mies på MTV3, musikteaterpjäsen Suruttomat på Tampereen Työväen Teatteri, Spin på Svenska Teatern, Tuhkimo, Evita och Miss Saigon på Helsingfors stadsteater, filmerna Keisarikunta och Pietà och skivan Omani uni med Emma Salokoski.

Maria har alltid dansat, sjungit och spelat fiol och piano. Efter gymnasiet sökte hon in till både Sibeliuskademin och Teaterhögskolan.

– Jag såg Don Quijote på Tamperen Työväen Teatteri när jag var 15 år, och då insåg jag att det var något sådant jag ville jobba med.


Häxor och prinsessor

Maria berättar att hon verkligen gillar musikal. Främst för att musikal ofta inte är det minsta vardaglig, utan som en helt annan värld. Hon har alltid gillat att fly vardagen in i sagor och fantasi.

– Jag är van att spela häxor och prinsessor. Häromdagen spelade vi in en tv-serie och jag spelade en kassör i en R-Kiosk. Det kändes riktigt konstigt och nästan lite tråkigt att vara helt vanlig. Jag är barnslig och gillar att leka.


Grät till musiken

– Kristina från Duvemåla är en ganska ny musikal för mig. Första gången jag lyssnade på hela skivan var innan provsjungningen. Det är skön och emotionell musik, och jag grät både när jag lyssnade på den och när jag sjöng den. Det är ett gott tecken – jag måste gråta till musiken innan jag sjunger den inför andra.

När det var provsjungning hade Maria mycket att tänka på. En stor huvudroll i kombination med familjelivet och en treårig son gjorde att hon inte hade tid att bli nervös inför provsjungningen. Hon hann inte sätta för höga förväntningar på sig själv, och tror att det är därför det gick så bra.

– Benny, Björn och Lars är alla helt fantastiska. Fastän de är så stora stjärnor så har de alla fötterna på jorden.

Berätta lite om Kristina!

–  Hon är en härlig kvinna –  mjuk, varm, hoppfull, stark, bonddotter och mamma till sju barn. Hon trivs inte i Amerika, men hon har sisu och reder sig. Det är roligt att göra en sådan här ”riktig” roll efter att ha spelat häxa, flugit omkring i luften och varit grön i ansiktet.


Ansvar inför rollen som Kristina

– När jag pratar kan man höra att svenska inte är mitt modersmål. Men när jag sjunger märks det inte, då flyter språket. Jag måste öva lite på min svenska inför repetitionerna och planerar att prata svenska med alla mina finlandssvenska vänner och fortsätta läsa Hufvudstadsbladet.

På frågan om man kan märka några skillnader mellan den finska och finlandssvenska teatervärlden säger Maria att det inte finns några större skillnader, teater är teater. Men hon kan tycka att det på Svenskis är lite mer bubblande och spralligt bakom scenen, medan det på finsk håll är aningen mer allvarsamt.

Fram till maj kan vi se Maria i Wicked på Helsingfors stadsteater, sedan tar hon ledigt under sommaren och till hösten blir det bland annat en del film- och tv-inspelningar. Maria tänker ta en paus från teatervärlden fram tills repetitionerna för Kristina från Duvemåla inleds, så att hon kan ge sitt allt när det är dags.

– Det är viktigt att ladda inför en så stor roll. Jag känner ett stort ansvar inför att spela Kristina och vill verkligen vara redo.

 

Text: Karin Lindroos

LÄS HBL:s INTERVJU med MARIA YLIPÄÄ

maria

Maria Ylipää

Namn: Maria Ylipää
Ålder: 29 år, född 1981
Hemort: Helsingfors

Jag är freelance skådespelare och sångare. Jag har sedan liten uppträtt, dansat, sjungit och spelat olika instrument. År 2000 blev jag antagen till både Teaterhögskolan och Sibelius-Akademin. Jag valde Teaterhögskolan och blev utdimmiterad år 2005. Jag har studerat sång med olika lärare, senast med Taina Travers i New York, sedan 1999.
För tillfället jobbar jag med teater, inspelningar av TV-serie och film, dubbning, reklam speaks och olika sånguppträdanden, allt från dragspels- och sångduon till att sjunga som solist för symfoniorkester.

De fem främsta produktionerna i vilka jag medverkat och som betytt mest är:
Wicked, Elphabas roll, Helsingfors stadsteatern 2010-11. Elphaba har varit hittills det mest krävande jobbet för mig. Jag började förbereda mig över ett år innan premiären. Jag arbetade hårt med musikinstuderingen. Nu spelar vi de sista föreställningarna och känslan är vemodig. Det har varit fint att få spela en gammal, annorlunda (grön) kvinnohjälte.

Maria de Buenos Aires, Marias roll, Musikteatern Kapsäkki 2009
I denna pjäs är Maria tangon förkroppsligad. Det var fint att få uppleva den gamla tangons död och tango nuevos födsel genom dans, sång och genom att skådespela. Jag har dansat aktivt hela mitt liv och det käraste i denna produktion var att dansen var så närvarande i rollen och att jag dessutom fick njuta av Piazzolla-musiken som är nära mitt hjärta.

EVITA, Evitas roll, Helsingfors stadsteater 2006
Rollen som Evita var en viktig och stor roll. Under den tiden lärde jag mig mycket.

Suruttomat, Homsantuu, Tampereen työväen teatteri 2004-2005
Sirkku Peltolas fina dramatisering av Minna Canths: ”Työmiehen vaimo”-skådespel. Jag fick vara med i en stark och fin, finsk musikteaterproduktion. Som sigenarflickan Homsantuu fick jag släppa loss och härja på scenen, men allra mest lärde jag mig bakom kulisserna, genom att följa med de mer erfarna kollegernas arbete.

Yhden tähden taivas, Änkefrun Iso-Ahteri, Teaterhögsskolan 2004
Under studietiden på Teaterhögskolan gjorde vi många bra musikteaterproduktioner! I denna produktion kombinerade vi ”Mahagonnyn Nousu ja Tuho” och ”Tolvschillingsoperan” av Kurt Weill. Föräställningen var stark! Jag spelade en bordellmamma och fick svettas i en varm lösrumpa till kostym. Från studietiden saknar jag den starka gruppandan och den brinnande lusten för att skapa teater och det kreativa och uppfinningsrika sättet att bygga upp föreställningar på - utan att behöva ta stress av produktionstekniska lösningar.

Min roll i produktionen: Kristina

Mina förväntningar inför produktionen:
Det är intressant att igen få dyka in i en totalt ny värld med nya människor. Jag väntar på att få lära känna Kristina och skapa min egna version av henne. Jag ser fram emot att få jobba med Lars, Benny och Björn och hela arbetsgruppen. Det känns härligt att få sjunga på svenska! Det är nämligen lättare att sjunga på svenska än på finska... Och förstås vill jag lära mig att prata bättre svenska!

Det första jag tänker på när jag hör namnet ”Kristina från Duvemåla”:
Havet och vacker musik.

Mitt förhållande till Vilhelm Mobergs böcker/berättelsen om Kristina och
Karl-Oskar:

För mig var berättelsen okänd från tidigare. Nu vet jag redan en del efter att ha bekantat mig med musikalen men jag ska läsa böckerna under sommaren

Finns det någon i din släkt som har emigrerat? Vem och vart?
Nej, det finns ingen.

Vad skulle få dig att emigrera idag?
Jag skulle vara färdig att åka iväg ifall min familj inte skulle få leva fritt och om mina mänskilga rättigheter eller frihet skulle bli kränkt.