Huvudsponsorers annonser

hbl

blue1

aktia

Vältä jonotus tauolla, varaa pöytä etukäteen. Tarjoilu kahdessa kerroksessa.

Nedräkningen har börjat

29.03.2011 kl. 15:27
– Svenska Teaterns ambition har alltid varit att genom djärva satsningar synliggöra teatern både nationellt och internationellt. Idag är det är 338 dagar tills premiären av Kristina från Duvemåla, berättar teaterchef Johan Storgård på presskonferensen den 28.3.2011

pressBILDTEXT: Maria Ylipää intervjuas av Sveriges Television på pressinfot 28.3.2011.

Upphovsmännen Benny Andersson, Björn Ulvaeus och regissören Lars Rudolfsson var på plats för att träffa ensemblen och möta den finska pressen.

– Johan har hållit på och tjatat i många år för att vi skall sätta upp Kristina från Duvemåla på Svenska Teatern, berättar regissör Lars Rudolfsson, som tycker att Johan skall ha en stor kram för det.

– För oss är Helsingfors också en port österut för Kristina från Duvemåla, till Ryssland och de baltiska länderna. Det här blir en nystart för Kristina, säger Björn.

Fysiskt krävande huvudroll
Hela ensemblen valdes ut genom en audition där bland annat Björn och Benny lyssnade på närmare 700 talanger. De berättar att det inte var svårt att hitta vad de sökte. Det enda de just nu saknar är en klassisk tenor, i övrigt är ensemblen så gott som komplett.

– En audition är inte som på TV, inte som i Idol, tvärtom. Vi är inte ute efter folk som uppträder, vi är ute efter de som kan förmedla vad de har inuti sig, berättar Benny.

Huvudrollen Kristina kommer att spelas av Maria Ylipää, som just nu kan ses som häxan Elphaba i musikalen Wicked på Helsingfors stadsteater. Om huvudrollen berättar Lars:

– Det är en fysiskt krävande roll. Kristina är så gott som hela tiden på scenen och sjunger genom hela föreställningen. Det krävs att personen som spelar Kristina kan disponera sin kraft och röst för hela föreställningen.

Kristina från Duvemåla intar Svenska Teatern
Just nu pågår en grundlig renovering av hela Svenska Teatern. I början av 2012 står teatern inflyttningsklar och då har bland annat publikplatserna i stora salongen utökats från 503 till 714 platser.

– Det är lite av en chanstagning att vara den första på en ny teater, saker kan ramla ner i huvudet på en, men vi tar den chansen. Det är ett underbart ställe, men lite av en försökskanin är man ju, skrattar Björn.

Plötsligt dyker den säkerligen frekvent förekommande frågan om när ABBA skall uppträda igen upp ur publiken.

– Efter första föreställningen av Kristina från Duvemåla på Svenska Teatern, skämtar Benny. Men Björn dementerar det hela omedelbart.

Huvudroller och ensemble
Huvudrollerna i Kristina från Duvemåla spelas av Maria Ylipää (Kristina), Robert Noack (Karl-Oskar), Birthe Wingren (Ulrika) och Oskar Nilsson (Robert). Maria och Birthe har setts i flera musikaler på finska scener – Maria hade bland annat huvudrollen i Spin på Svenska Teatern och Birthe spelar just nu huvudrollen Sally Bowles i Cabaret på Svenska Teatern. Robert och Oskar kommer däremot så gott som direkt från skolbänken.

Spännande, stort, otroligt, fantastiskt, nytt, roligt, kanonbra och overkligt är ord huvudrollsinnehavarna använder med enfas för att beskriva förväntningarna inför repetitionerna.

Även Hans Ek, musikalisk ledare, presenteras. Han kommer att leda en orkester på 24 personer.

– Verket ställer väldigt höga krav på alla medverkande. Vi har en ensemble och solister av högsta kvalitet och alla använder sina kunskaper med största möjliga entusiasm och hängivenhet.

Av ensemblen på 60 personer (inklusive orkestern) är 20 personer på plats. I presentationen av sångarna och skådespelarna tar Johan Storgård och Maria Sid fasta på att även många av dem har flyttat runt och ”emigrerat”, som Kristina från Duvemåla – från Kuusankoski till Haninge, från Vanda till Skåne, från Stockholm till Helsingfors.

Smakprov
Presskonferensen avslutades med en gruppbild på scenen. Plötsligt stämde hela ensemblen upp i ”Vem kan segla förutan vind”.

– Vi tog den gladaste låten vi kunde, skämtar Benny efteråt.

I publiken kunde man höra att någon hade fått gåshud och sade att det inte är så svårt att förstå varför dessa talanger är utvalda att medverka i storsatsningen Kristina från Duvemåla.

Den 22 november 2011 inleds repetitionerna av Kristina från Duvemåla. ca 30 000 biljetter är redan bokade. och sålda. Följ arbetet med musikalen här på www.kristina.fi.

Text: Karin Lindroos

SE VIDEO

PRESSKLIPP

I pressen efter presskonferensen 28.3.2011